&noscript=1" />
GRATIS VARUPROVER | FRI FRAKT PÅ TEPPER & PLEDDER I EUROPA |  LEVERING INOM 7-14 ARBEIDSDAGER
| GRATIS VARUPROVER | FRI FRAKT PÅ TEPPER & PLEDDER I EUROPA |
Follow the Trace

Spørsmål og svar om sporbarhet med Hrishi, medgrunnlegger av Trustrace, Hrishikesh Rajan



Fortell oss om deg selv, Trustrace, og hvorfor du startet dette selskapet?


Mitt navn er Hrishi, og jeg er medgrunnlegger av Trustrace. Vi startet Trustrace i 2016 fordi vi ønsket å skape mer transparens og sporbarhet i forsyningskjeden. Vi har sett de skadelige effektene av at det ikke finnes noen gode systemer for dette der vi opprinnelig kommer fra, som er India. 


Hvorfor er transparens så viktig (innenfor produksjonsindustrien)?


Det er viktig fordi mange merker ikke er klar over hva som skjer før produktene kommer til dem, eller hos deres hovedprodusent. Forbrukerne vet heller ikke så mye om hva slags produkter de kjøper.

Mye av den … la oss si dårlige praksisen, forplanter seg nedover til de nedre delene av forsyningskjeden, for eksempel til fabrikkene og bøndene. Dette er svært ødeleggende for det lokale økosystemet når det gjelder miljø, sosiale aspekter og så videre. Transparens er veldig viktig her, fordi de fleste av produktene til detaljhandelen blir eksportert til den vestlige verden; Europa og USA, og for å få til en forandring er det viktig at både det enkelte merket og forbrukerne gjør det som er nødvendig.


Hvordan kan transparens hjelpe tekstilindustrien (i India og globalt) med å bli mer bærekraftig?


Globalt vil jeg si at det hjelper forbrukerne med å ta mer bevisste valg. De kan bidra til mer sirkulære bedrifter der de kan bruke produktene de har kjøpt flere ganger. På den måten kan de reduserer avfallet betydelig og samtidig påvirke hvordan arbeidere blir behandlet. Fra et indisk perspektiv vil jeg si at det hjelper lokalsamfunnet, for eksempel med lønnsnivå, så man kan oppnå en minimum levestandard.

Hva mener du er de største utfordringene når det gjelder bærekraft?


Den største utfordringen vil jeg si er at det ikke er sterk nok etterspørsel og krav fra ulike segmenter om å forbedre forholdene i forsyningskjeden. Mange kjøper gjerne produkter til svært lave priser, uten å tenke på effektene nedover i systemet.  

Alle som deltar i økosystemet må forstå hvilken rolle de spiller, og hvordan de kan forbedre den ved å ta ansvar for miljømessige og sosiale forhold.


Hvordan kan små merker som Layered, utgjøre en forskjell?

 
Små merker som dere har allerede begynt å utgjøre en forskjell ved å sette bærekraft i fokus. Jeg tror at når man starter en bedrift på den måten, er ikke økonomisk gevinst den eneste motivasjonen eller drivkraften. Det er veldig bra for hele planeten ettersom det ikke bare handler om kontinuerlig vekst til enhver pris.

Hvis man måler parametere for vekst og bærekraft, og alltid forsøker å forbedre seg, kan vi nå de globale målene – for eksempel Paris-avtalen eller lokale avtaler.



pile of dyed yarns


Hva kan en kunde gjøre for å bidra til å gjøre industrien mer bærekraftig?


Kunden må begynne å stille spørsmål. Hvor er produktet laget og hvordan ble det laget? På den måten kan man ta for seg hele økosystemet.


Hva er de viktigste valgene man kan ta som kunde når det gjelder bærekraft?


Som kunde må du begynne å ta mer bevisste valg. Du må spørre produsentene om hvor produktet kommer fra, hvordan det ble laget, hvordan det kan brukes på nytt og hvordan produktets levetid kan forlenges.

Hver gang et produkt blir kastet, bør du også tenke gjennom hvordan vi kan unngå at det havner på søppelfyllingen, og om det er mulig å bruke ressursene som ligger i produktet i en lengre tidsperiode.


Hva tror du om bærekraft i fremtiden?


Bærekraft er ikke noe som hadde vært «fint å ha» lenger. Om et år eller noe sånt, vil det bli en hygienefaktor for de fleste produkter. Dette tankesettet driver også frem reguleringer, så enten det er India eller Europa, ser vi mange nye reguleringer når det gjelder bruk av vann, jord, lønnsnivå og så videre. Så fremtiden kommer til å endre seg, og gjennom en kombinasjon av reguleringer og initiativ vil vi bevege oss i retning av en mer bærekraftig industri, og det kommer til å bli en eksponentiell kurve.


 
Hva er de neste stegene for deg og Trustrace?


Det vi ønsker å oppnå er et større fokus på bærekraft og sporbarhet for både store og små produsenter. Vi muliggjør sporbarhet for leverandører selv på veldig øde steder, og forenkler stegene i forsyningskjeder som er veldig komplekse. Ved å synliggjøre hver del av forsyningskjeden kan vi gjøre hvert steg mer bærekraftig når det gjelder miljømessige parametere, sosiale parametere, etiske parametere, dyrevelferd og så videre. Det Trustrace prøver å gjøre, er å forenkle prosessen for både produsentene og leverandørene, og å gjøre det mer skalerbart slik at alle i økosystemet kan tilpasse seg.


yarn being spun


Hvordan var det å samarbeide med Layered i dette prosjektet?


Det har vært veldig interessant. Layered er det første merket vi har jobbet med som lager tepper og møbler, så det var en litt annerledes opplevelse. Det var nytt for oss, så vi måtte finne ut hvilken type data som måtte samles inn, hvilke sertifiseringer som er nødvending og så videre. Det åpnet også opp nye dører for oss når det gjelder møbler, som er et stort marked. Vi kan ikke håndtere bærekraft i denne bransjen på samme måte som for eksempel i motebransjen, så vi er interessert i å snakke med flere interiørprodusenter og merker for å se hvordan vi kan samarbeide med dem for å gjøre dem mer transparente og bærekraftige.


Tror du andre interiørmerker og produsenter kommer etter?


Absolutt, jeg tror mange merker kommer til å gjøre det, spesielt siden det kommer til å bli en viktig hygienefaktor i fremtiden. De kommer kanskje ikke til å måle nøyaktig de samme parameterne, men i alle fall noen parametere. Dette vil kunne vise fremgang når det gjelder sporbarhet og transparens, noe som igjen kommer til å forandre markedet.



Logg inn

Please choose your country